Пошук
Головне меню

«О мово! Хто без тебе я?»

«О мово! Хто без тебе я?» (до дня української письменності і мови)

День української писемності та мови – державне свято, яке щороку відзначається в Україні 9 листопада. Установлене воно було 9 листопада 1997 року Указом Президента № 1241/97 «Про День української писемності та мови» на підтримку «ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливої ролі української мови в консолідації українського суспільства»

За православним календарем — це день вшанування пам’яті преподобного Нестора-літописця — письменника-агіографа, основоположника давньоруської історіографії, першого історика Київської Русі, мислителя, ученого, ченця Києво-Печерського монастиря. Дослідники вважають, що саме з преподобного Нестора-літописця і починається писемна українська мова.

Колись цього дня віддавали до школи дітей. Батьки зі школи йшли до церкви та ставили свічку перед образом преподобного, вірячи, що він допоможе дитині вивчитися. І, що головне, вчитися все життя багато, старанно і завжди. Адже «користь від цього є велика», бо «Хто вчиться змолоду – не зазнає на старість голоду». Традиційно в День української писемності та мови покладають квіти до пам'ятника Несторові-літописцю, відзначають найкращих популяризаторів українського слова, заохочують видавництва, які випускають літературу українською мовою, проводять регіональні тематичні конкурси тощо.


Бевзенко, С. П.

Історія українського мовознавства. Історія вивчення української мови [Текст] : навч. посібник для студентів / С. П. Бевзенко. - К. : Вища школа, 1991. - 231 с. - ISBN 5-11-001860-Х : 1,90.

У навчальному посібнику висвітлено питання історавфії мовознавчої україністики, що охоплюють процес становлення і розвитку науки про українську мову від давніх часів до сучасності. Основну частину присвячено ісорії макрогалузей україністики, сучасній літературній мові, історії української мови.

Для студентів філологічних факультетів спеціальності "Українська мова і література". Може бути корисний викладачам вузів, аспірантам, вчителям загальноосвітніх шкіл і всім, хто цікавиться пробемами українського мовознавства.

ББК  81.2Укр-0-923

Курс історії української літературної мови [Текст]. Т. 1. Дожовтневий період / за ред. І. К. Білобіда. - К. : Видавництво Академії наук української РСР, 1958. - 595 с. - 2,20.

Коваль, А. П.

Слово про слово [Текст] / А. П. Коваль. - К. : Рад. школа, 1986. - 384 с. - 1,20.

Книга складається з трьох частин, дві з яких вже виходили окремими виданнями: "Пригоди слова" (1985) і "Крилате слово" (1982). У них розкривається походження і значення багатьох окремих слів і крилаті вирази, переважно іноземного "кореня". Нова частина - "Культура слова" - освітлює питання правильного слововживання в різних ситуаціях.

Розрахована на середніх і старших класів, що вчаться, широкий круг читачів.

ББК  81.2Укр-3

Русанівський, В. М.

Мова в нашому житті [Текст] / В. М. Русанівський. - К. : Наукова думка, 1989. - 112 с. - ISBN 5-12-001197-7 : 1,30.

Чому люди розмовляють різними мовами? Яка серед них найкраща? Які мови представлені в нашій країні? Як забезпечуються умови для їхнього розвитку? На цій багато інших питань, пов'язаних з проблемами мови й культури, дістане відповідь допитливий читач, прочитавши цю книжку.

Для широкого кола читачів.

ББК  81.2Укр-0

Грушевський, М. С.

Про українську мову і школу [Текст] / М. С. Грушевський ; передм. Я. Гояна. - й : Веселка, 1991. - 46 с. - (Українське відродження). - ISBN 5-301-01291-6 : 1,00.

У книзі великого українського історика, вченого і громадського діяча Михайла Грушевського (1866-1934) йдеться про історичне значення рідної мови й рідної школи, без яких немислиме ні політичне, ні економічне, ані духовне відродження України.

Порушені автором проблеми залишаються гостроактуальними й сьогодні.

ББК  81.2Укр-0

Русанівський, В. М.

Історія української літературної мови [Текст] : підручник для студентів ВНЗ / В. М. Русанівський. - 2-ге вид., доп. і перероб. - К. : АртЕк, 2002. - 423 с. - ISBN 966-505-152-0 : 27,50.

Якою була функціонально перша українсько-руська літературна мова? Звідки вона прийшла? Які були в ній стилі і яка була між ними відмінність? Ви знайдете відповіді на ці питання в пропонованому підручнику. Дані ви довідаєтесь, як старослов'янська мова, що нею починалася українсько-руська писемність, поступово перетворюється в старо-українську і дістанете відповідь на таке запитання: чому староросійська літературна мовіа, яка живилася тими ж ремеслами, що й старослов'янська, утвердилася як літературна, а старо-українська занепала. Висвітлюються тут і початки зародження нової української літературної мови, і боротьба за розширення її функціональних меж у ХХ ст.

Для студентів-філологів, викладачів вищих навчальних закладів, може бути корисним учителям, письменникам, старшокласникам, усім, хто цікавиться історією рідної мови.

ББК  81.2Укр-0

Крижанівська, О. І.

Історія української мови: Історична фонетика. Історична граматика [Текст] : навч. посібник для студентів ВНЗ / О. І. Крижанівська. - К. : Академія, 2010. - 246 с. - (Альма-матер). - ISBN 978-966-580-311-9 : 38,00.

Кілька століть тому мова українців суттєво відрізнялася від теперішньої. Ще більше відмінностей було на різних етапах її буття у глибині віків. Адже розвиток мови - це посійні зміни її звукового ладу, лексичного прсеналу, граматичних виявів. Пізнання джерел, суті, наслідків цих змін допомагає зрозуміти складний природний процес формування українського народу і його сучасної мови, вплив на нього і позамовних чинників. Простір таких знань відкриває пропонований навчальний посібник, у якому на основі синтезу дослідницьких надбань різноманітних мовознавчих дисциплін простежено становлення та еволюцію всіх навчальних закладів. Прислужиться фахівцям з історії, народознавства, дослідникам української культури.

ББК  81.2Укр-0-923

Сучасна українська мова: Фонетика. Фонологія. Орфоепія. Графіка [Текст] : практикум; навч. посібник для студентів ВНЗ / М. М. Фащенко, З. І. Волоснвич, М. Л. Микитин-Дружинець [та ін.] ; за ред. М. М. Фащенко. - К. : Академія, 2010. - 174 с. - (Альма-матер). - ISBN 978-966-580-308-9 : 30,00.

Культура мовлення - важливий критерій розвитку особливості. Особливо актуальна вона в діяльності вчителя, на мовлення якого найбільше орієнтуються учні. А для вчителя-філолога культура мовлення є принциповою ознакою фаховості. Опановують її і розвивають у процесі здобуття теоретичних знань і систематичного вправлення. У цій справі прислужиться матеріал пропонованого навчального посібника, в якому лаконічний виклад теоретичної інформації поєднується із разноманітними практичними вправами, завданнями.

Адресований студентам вищих навчальних закладів. Корисний буде вчителям-філологам, працівникам засобів масової інформації, усім, хто дбає про рівень свого мовлення.

ББК  81.2Укр-923

Бацевич, Ф. С.

Основи комунікативної лінгвістики [Текст] : підручник для студентів ВНЗ / Ф. С. Бацевич. - 2-ге вид., доп. - К. : Академія, 2009. - 375 с. - (Альма-матер). - ISBN 978-966-580-302-7 : 42,00.

Уміння спілкуватися є свідчення інтелектуального рівня, культури особистості, відкриває їй доступ до нових можливостей у самореалізації. На формування його спрямований цей підручник, у якому систематизовано актуальні проблеми комуніктивної лінгвістики, розкрито закони спілкування за допомогою мови, організацію засобів мовного коду, вплив на мову психічних, соціальних, культурних чинників тощо.

Для студентів вищих навчальних закладів, учителів- словесників. Прислужиться фахівців з паблік рілейшнз, менеджменту, реклами, журналістам, соціологам, політологам, психологам та ін.

ББК  81.00+81я7

Манакін, В. М.
Мова і міжкультурна комунікація [Текст] : навч. посібник для студентів ВНЗ / В. М. Манакін. - К. : Академія, 2012. - 284 с. - (Альма-матер). - ISBN 978-966-580-390-4 : 50,00.

У навчальному посібнику особливу увагу приділено міжкультурним розбіжностям, що відображаються в різних мовних картинах світу.
Для студентів вищих навчальних закладів. Прислужиться всім, хто працює у сфері міжкультурних і міжнародних контактів, цікавиться нею.
ББК  81.07+81я7

Плющ, М. Я.

Граматика української мови [Текст] : підручник для студентів ВНЗ. У 2 ч. Ч. 1. Морфеміка.Словотвір. Морфологія / М. Я. Плющ. - К. : Вища школа, 2005. - 286 с. - ISBN 966-642-263-8 : 10,67.

Подано матеріал з трьох розділів граматики: "Морфеміки", "Словотвору", і "Морфології!. У трактуванні мовних одиниць подано традиційний підхід "від форми до змісту" та функціонально-сематичних - "від значення до форми".

Для студентів філологічних спеціальностей вищих навчальних закладів. Буде корисний тим, хто прагне поглибити чи систематизувати знання з української мови.

ББК  81.2Укр-2-923

Безпояско, О. К.

Граматика української мови. Морфологія [Текст] : підручник для студентів ВНЗ / О. К. Безпояско, К. Г. Городенська, В. М. Русанівський. - К. : Либідь, 1993. - 336 с. - ISBN 5-325-00173-6 : 10,00.

У підручнику аналізуються теоретичні питання граматики з огляду на нові теоретичні здобутки українського мовознавства та сучасні продуктивні мовознавчі ідеї.

Системно викладено теоретичний курс морфології сучасної української літературної мови, а також розглянуто всі основні явища іменної та дієслівної словозміни. По-новому висвітлено принципові теоретичні питання: класифікацію частин мови, функції основних граматичних категорій, розвиток граматичних значень певних класів слів тощо.

Для студентів філологічних факультетів вузів.

ББК  81.2Укр-2-923

Волянюк, І. О.

Граматика української літературної мови. Синтаксис [Текст] : навч.-метод. посібникк для студентів гуманітарних факультетів вузів / І. О. Волянюк. - Кременець : ВЦ КОГПІ ім. Тараса Шевченка, 2014. - 187 с. - ISBN 978-966-1546-29-4 : 37.00.

Буковинські говірки [Текст] : хрестоматія діалектних текстів / уклад. Н. О. Руснак, Н. В. Гуйванюк, В. Є. Бузинська. - Чернівці : Рута, 2006. - 318 с. - ISBN 978-966-399-568-891-4 : 23,00.

У збірнику вміщено діалуктні тексти буковинських говірок, записані протягом 2000-2006 рр. на території Чернівеської області (Північної Буковини). Діалектні тексти репрезентують не лише буковинські говірки станом на початок ХХІ ст., але й представляють широкий пласт духовної і матеріальної культури, менталітет нації. Тексти розташовано за тематичним принципом, вони об'єднані у три цикли: "Господарство і побут", "Свята і обряди", "Екзистенційні тексти".

Для мовознавчів, студентів-філологів, істориків, етнографів, усіх, хто цікавиться українською мовою та народознавством Буковини.

ББК  81.2Укр-5

Пахолок, З. О.

Гносеологічний і онтологічний статус категорії повторюваності:мовний та мовленнєвий виміри [Текст] : монографія / З. О. Пахолок ; Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки. - Луцьк : Вежа-Друк, 2013. - 680 с. - ISBN 978-617-7181-12-4 : 95,00.

У монографії представлений міждисциплінарний погляд на категорію повторюваності, що має широке застосування в мові та мовленні. Такий підхід надає можливість з'ясувати позамовну природу цієї категорії, яка досліджується з точки зору нормативності, системності в мові й особливостей мовленнєвого функціонування.

Для мовознавців, літературознавців, філософів, культурологів та всіх тих, хто цікавиться проблемами мови.

ББК  81.0

Невідомська, Л. М.

Імпліцитність: мовносистемний аспект [Текст] : монографія / Л. М. Невідомська. - Х. : Ранок-НТ, 2012. - 414 с. - ISBN 978-966-315-151-9 : 75,00.

У книзі розглянуто теоретичні, передовсім дискусійні, проблеми імпліцитності, розкриті суттєві характеристики цього феномена, вагомого для мовної комунікації. Тут умотивована доцільність розмежування взаємозв'язаних мовносистемного й дискусійного аспектів імпліцитності, подана класифікація останньої, запропонована оптимальна дефініція відповідної лінгвістичної категорії, здатної охоплювати всю сукупність випадків домислюваної інформації, прихованої і висловленнях, текстах. У роботі також викладені наслідки базованого на методологічних засадах комунікативної лінгвістики комплексного аналізу лінгвістичних одиниць і явищ, які репрезентують основні види імпліцитності, простежуваної в лексиці, граматиці сучасної української мови. Монографія, що сприятиме розгортанню в українському мовознавстві різних напрямків вивчення імпліцитності, приверне увагу насамперед тих учених, яких цікавить мовна імпліцитна сематика та її комунікативно-прагматична роль у спілкуванні. Завдяки тому, що в книзі висвітлено певні лінгвометодологічні питання, уточнені поняття і терміни, важливі для дослідження досить широкого кола лінгвальних фактів, вона також може слугувати посібником, корисним при вивченні різних мовознавчих дисциплін у вищій школі.

ББК  81.2Укр


 
Анонси
Галерея
27
2727
На даний момент 196 гостей на сайті