Пошук
Головне меню

«Серце віддаю дітям…» (до 100-річчя від дня народження В.О.Сухомлинського)

«Серце віддаю дітям…»

(до 100-річчя від дня народження В.О.Сухомлинського)

 



Васи́ль Олекса́ндрович Сухомли́нський (28 вересня 1918, с. Омельник (нині Онуфріївський район Кіровоградської області) — †2 вересня 1970) —

український радянський педагог, публіцист, письменник, поет.

Народився Василь Сухомлинський 28 вересня 1918 року в селі Василівці Василівської волості Олександрійського повіту Херсонської губернії (тепер Онуфріївський район Кіровоградської області) в бідній селянській сім’ї. Тут минули його дитинство й юність. Як і решта селянських дітей, він вчився в рідному селі у школі і в 1933 році закінчив семирічку. Влітку 1933 року мати провела молодшого сина Василя до Кременчука. Спочатку Василь Сухомлинський подався в медичний технікум, але незабаром пішов звідти, поступив на робочий факультет, достроково закінчив його і був прийнятий до педагогічного інституту. З 1935 р. починається педагогічний шлях В. О. Сухомлинського. В 17 років він став вчителем заочної школи недалеко від рідного села. Перевівся до Полтавського педагогічного інституту заочником і закінчив його в 1938 році. Закінчивши інститут, Сухомлинський повертається в рідні місця і працює викладачем української мови і літератури в Онуфріївській середній школі. У 1941 році, під час Другої світової війни, добровольцем йде на фронт. У січні 1942 року молодший політрук Сухомлинський був важко поранений, захищаючи Москву у битві під Ржевом. Осколок снаряду залишився в його грудях назавжди. Після довгого лікування у шпиталі селища Ува, що в Удмуртії, він просився на фронт, проте комісія не могла визнати його навіть умовно здоровим для військової служби. У червні 1942 року його призначили директором сільської середньої школи, де він пропрацював до березня 1944 року. 9 лютого 1943 року подав заяву про вступ до ВКП(б)[1]. Як тільки рідні місця були звільнені, він повернувся на Батьківщину і став завідувачем районного відділу народної освіти. Проте вже в 1947 році Сухомлинський просився назад до школи. В 1948 році Васи́ль Олекса́ндрович стає директором Павлиської середньої школи і беззмінно працює протягом 23 років до кінця своїх днів. В 1948 році це була звичайна, пересічна школа, до того ж ще і майже зруйнована за роки війни, відомою її зробив Сухомлинський. Педагог, як і філософ, потребує десятиріччя, щоб сформулювати свої світоглядні принципи, скласти педагогічні переконання. Багато років пішли на це і в Сухомлинського.

Ці 23 роки стали найпліднішим періодом його науково — практичної та літературно — публіцистичної діяльності. Звичайну сільську школу він перетворив у справжню педагогічну лабораторію, де видобував скарби педагогічної мудрості. У 1955 р. захистив кандидатську дисертацію на тему «Директор школи — керівник навчально — виховного процесу». З 1957 р. — член-кореспондент Академії педагогічних наук РРФСР. 1958 — заслужений вчитель УРСР. 1968 — нагороджений званням Героя Соціалістичної Праці. Цього ж року обраний членом-кореспондентом Академії педагогічних наук СРСР. Василь Олександрович, як ніхто інший у вітчизняній педагогіці, мужньо ставив і розв’язував проблему формування в молоді національного і естетичного світобачення. Про один із шляхів успішного розв’язання цієї проблеми він писав, що у душі дітей мають увійти кращі народні традиції і стати святим законом, бо не можна уявити народ без імені, без пам’яті, без історії. В дусі українських культурно-історичних традицій вчитель констатував, що мудрість є найважливішою прикметою людини. В його працях часто знаходимо вислови «мудра людська любов», «мудрість жити», «гідність — це мудрість тримати себе в руках». Педагог цілеспрямовано формував у кожного вихованця вміння бути маленьким філософом, осмислювати світ через красу природи. Для Сухомлинського формування естетичного почуття дитини, її емоційної культури — основне завдання гуманістичного виховання. А сприйняття й осмислення прекрасного — основа естетичної культури, без якої почуття лишаються глухими до всього високого й благородного. Привселюдне зізнання, винесене в назву книги «Серце віддаю дітям», підтверджене трудами і щоденними діяннями великого вчителя.

Він писав: «Що було найголовнішим у моєму житті? Не роздумуючи, відповідаю: Любов до дітей».

На мій погляд, ця теза має стати програмною для нашого вчительства і для наших державотворців. Звернення до педагогічної спадщини Василя Сухомлинського, розгляд його педагогічної системи, наявність наукових шкіл та їх активна діяльність як наукова, так і просвітницька, свідчать про плідність і перспективність цього напряму досліджень не лише в структурі історико-педагогічної науки, а й значущість для розв’язання актуальних проблем сучасної освітньої та виховної практики. 2 вересня 1970 року Василь Олександрович Сухомлинський помирає, але його внесок у життя та його твори залишаться назавжди. Василь Олександрович Сухоминський написав 48 монографій, понад 600 статей, 1500 оповідань і казок для дітей.

Його книги виходили і виходять масовими тиражами в багатьох країнах світу (Росії, Німеччині, Японії, США, Канаді, Китаї та ін.). Він став визнаним класиком педагогіки 20 століття. Василь Сухомлинський про виховання успіхом у навчанні Творчість Василь Сухомлинський — автор 41 монографії і брошури, більше 600 статей, 1200 оповідань і казок. Загальний тираж його книг становить близько 4 млн екземплярів на різних мовах народів світу. В квітні 1970 року він закінчив роботу «Проблеми виховання всесторонньо розвинутої особи» — доповідь для захисту докторської дисертації по сукупності робіт. Всі праці Сухомлинського дають переконливе уявлення не тільки про різносторонність педагогічних підходів Сухомлинського, але і про цілісність всього його педагогічного мислення.

Твори В. Сухомлинського видані 53-а мовами світу, загальним тиражем майже 15 млн примірників. Книга «Серце віддаю дітям» перекладена на 30 мов світу і витримала 54 видання. В період з 1945 по 1970 рр. надруковано 463 статті; у 1971–1986 рр. — 105 статей. Країни, де видавались твори В. Сухомлинського: Азербайджан, Вірменія, Білорусь, Грузія, Естонія, Казахстан, Киргизстан, Латвія, Литва, Молдова, Таджикистан, Татарстан, Узбекистан, Чувашія. А також: Англія, Болгарія, Іспанія, Китай, Монголія, Німеччина, Польща, Румунія, Угорщина, Фінляндія, Франція, Чехословаччина, Югославія, Японія.

Його книги присвячені головним чином вихованню і навчанню молоді, педагогізації батьків, методиці викладання мови і літератури в середніх школах та ін. Пропагуючи в засаді виховання колективізму в учнів, Сухомлинський рішуче відкидав принцип виховання індивідуума через колектив як засаду, «яка може завдати духової травми вихованцеві». Віддаючи належне трудовому вихованню в школі, виступав проти ранньої спеціалізації (з 15 років життя), передбаченої «Законом про зміцнення зв’язку школи з життям».

Найважливішими працями Сухомлинського є: «Воспитание коллективизма у школьников» (1956); «Трудовое воспитание в сельской школе» (1957); «Педагогический коллектив средней школы» (1958); «Виховання в учнів любові і готовності до праці» (1959); «Воспитание коммунистического отношения к труду» (1959); «Воспитание советского патриотизма у школьников» (1959); «Система роботи директора школи» (1959); «Верьте в человека» (1960); «Як ми виховали мужнє покоління» (1960); «Виховання моральних стимулів до праці у молодого покоління» (1961); «Духовный мир школьника» (1961); «Формирование коммунистических убеждений молодого поколения» (1961); «Людина неповторна» (1962); «Праця і моральне виховання» (1962); «Дума о человеке» (1963); «Нравственньй идеал молодого поколения» (1963); «Шлях до серця дитини» (1963); «Воспитание личности в советской школе» (1965); «Щоб у серці жила Батьківщина» (1965); «Моральні заповіді дитинства і юності» (1966); «Трудные судьбы» (1967); ‘”Павлышская ” (1969); «Сердце отдаю детям» (1969); «Народження громадянина» (1970); «Методика виховання колективу» (1971); «Разговор с молодым директором школы» (1973); «Как воспитать несовершеннолетнего человека» (1975); «Мудрая власть коллектива» (1975) та багато інших. У 1976 р. видані вибрані твори Сухомлинського у 5-ти т.

У 1974 р. за книгу «Серце віддаю дітям» Сухомлинський удостоєний Державної премії УРСР. Нагороджений орденом Леніна та багатьма медалями. В 1989 р. була утворена Міжнародна асоціація прихильників Сухомлинського (Марбург), а в 1990 р. — Українська асоціація Василя Сухомлинського, яка систематично проводить Всеукраїнські педагогічні читання, присвячені вивченню і впровадженню у широку педагогічну практику творчої спадщини видатного педагога. З плином часу інтерес учених і вчителів до життя і творчості В. О. Сухомлинського зростає, поширюється в Україні й світі. Без його творчості не можна уявити сучасної гуманної педагогіки.

Ураховуючи визначний внесок В. О. Сухомлинського у вітчизняну і світову педагогічну науку, Верховна Рада України постановила: оголосити 2003–2004 навчальні роки в Україні роками Василя Олександровича Сухомлинського. Зростання кількості публікацій, пов’язаних з життям і діяльністю В. О. Сухомлинського, їх багатоплановість, а також видання творів різними мовами зумовлюють потребу систематичного аналізу й упорядкування. Тому природно, що дослідники із середини 90-х років, історики педагогіки запропонували вживати узагальнюючий термін «Сухомлиністика».

Зараз ним широко користуються дисертанти, викладачі вузів, бібліотекарі. За десять років сухомлиністика набула стабільності, масштабності й різноплановості. За ініціативою Української асоціації Василя Сухомлинського з 1993 р. проводяться щорічні Всеукраїнські педагогічні читання «В. О. Сухомлинський у діалозі з сучасністю». 25 вересня 2003 р. відбулися урочисті збори в Київському міському будинку вчителя, присвячені 85-річчю від дня народження великого педагога-гуманіста В. О. Сухомлинського та другі Міжнародні і десяті Всеукраїнські педагогічні читання «Василь Сухомлинський у діалозі із сучасністю: особистість учителя»

Важливим засобом поширення ідей В. Сухомлинського є проведення Всеукраїнських конкурсів студентських робіт за його спадщиною. Спадщина вченого є об’єктом наукового дослідження докторських і кандидатських дисертацій, виконаних у різних країнах. Ідеї Сухомлинського активно впроваджують в життя: НВК «Павлиська ЗШ І-ІІІ ступенів-ліцей ім. В. О. Сухомлинського»; Український колеж ім. В. О. Сухомлинського м. Києва; Олександрійське педагогічне училище Кіровоградської області ім. В. О. Сухомлинського; Миколаївський національний університет ім. В. О. Сухомлинського; дитячий навчальний заклад ім. В. О. Сухомлинського; Державна науково-педагогічна бібліотека України ім. В. О. Сухомлинського.

Нагороди та відзнаки Пам’ятник Сухомлинському в Олександрії на подвір’ї педагогічного коледжу імені Сухомлинського Пам’ятник на могилі Василя Сухомлинського, кладовище селища Павлиш. За свою педагогічну працю він був нагороджений двома орденами Леніна, багатьма медалями Союзу РСР. З 1958 року Сухомлинський — член-кореспондент Академії Педагогічних Наук РРФСР, з 1958 р. Заслужений вчитель УРСР. В 1968 року йому було присвоєно звання Героя Соціалістичної праці. В тому ж році він був обраний членом-кореспондентом Академії педагогічних наук СРСР. У 2011 році на честь Василя Сухомлинського названа вулиця в Києві. Ім’ям Сухомлинського названа відомча відзнака Міністерства освіти і науки України. Українська монета з серії «Видатні особистості України».

Сухомлинський, В. О.

Батьківська педагогіка [Текст] / В. О. Сухомлинський. - К. : Рад. школа, 1978. - 263 с. - 0,70.

Книга присвячена питанням сімейного виховання, розробленим видатними радянським педагогом В. О. Сухомлинським. До неї увійшли: незакінчена і неупоблікована праця "Батьківська педагогіка" (перший розділ "Що ми залишаемо в серцях своїх синів, батьки?", а також статті, написані в 1965- 70 роках, частину з яких не було опубліковано (розділи ІІ-VІ). Висвітлюються актуальні проблеми виховання дітей у сім'ї і громадськості. Розрахована на батьків, учителів, працівників органів народної освіти і всіх, кого цікавить проблема виховання молодого покоління.

ББК  74.90


Сухомлинський, В. О.

Методика виховання колективу [Текст] / В. О. Сухомлинський. - К. : Рад. школа, 1971. - 208 с. - 0,81.

Поклавши в основу книжки багаторічний досвід роботи Павлинської середньої школи (Кіровоградська область), автор обгрунтовує принципи, за якими здійснюється виховання шкільного колективу, розкриває його ідейно-громадські основи, показує методи виховання громадської самоусвідомленності учнів. Велику увагу приділяє взаємовідносинам колективу та особистості, розкриттю ролі і сили особистості вчителя, його мудрої влади у вихованні нової людини.

Книжка не пре6тендує на нормативний підручник з методики виховання, але буде цінним посібником для вчителів, класних керівників, директорів шкіл, піонерських працівників. З інтересом її прочитають і батьки, а також всі, хїто має справу з навчанням і вихованням учнівської молоді.

ББК  74.200.3

Сухомлинский, В. А.

Как воспитать настоящего человека [Текст] : советы воспитателям / В. А. Сухомлинский. - К. : Рад. школа, 1975. - 236 с. - (Педагогическая б-ка). - 0,82.

Книга известного советского педагога В. А. Сухомлинского состоит из цикла бесед, посвященных формированию у детей и молодежи коммунистических черт характера. Автор рассматривает вопросы воспитания у детей советского патриотизма, интернационализма, дружбы народов, коммунистического гуманизма, любви к знаниям, учителю, глубокого понимания красоты и других качеств нового человека.

Предназначатся для учителей, руководителей школ, работников оранов народногог образования,, студентов, родителей, всех, кого волнуют вопросы воспитания подрастающего поколения.

ББК  74.200

Сухомлинський, В. О.

Розмова з молодим директором [Текст] / В. О. Сухомлинський. - К. : Рад. школа, 1988. - 284 с. - ISBN 5-330-00123-4 : 0,75.

У книзі висвітлюються питання організації навчального процесу в школі і керівника ним. Автор, видатний радянський педагог, ділиться з молодими керівниками шкіл досвідом роботи, своїми думками про виовання і навчання учнів, розкриває особливості творчої праці учителя, педагогічного колективу.

Розрахована на вчителів і директорів загальноосвітніх шкіл, широке коло працівників народної освіти.

ББК  74.204

Сухомлинский, В. А.

Сердце отдаю детям [Текст] / В. А. Сухомлинский. - К. : Рад. школа, 1988. - 271 с. - ISBN 5-330-00247-8 : 1,00.

Автор книги В. А. Сухомлинский (1918-1970 гг.) - выдающийся советский педагог знакомит читателя с тем, как на протяжении нескольких лет, с того дня, когда маленький человек впервые переступил школьный порог, до окончания начальной школы, он вводил своих воспитанников в мир познания окружающей действительности, помагал овладеть знаниями, пробуждал умственные способности и утверждал благородные чуства, воспитывал гражданское достоинство, веру в доброе начало в человеке, беспредельную преданность Социалистической Родине, любовь к родной земле.

Для широкого круга читателей.

ББК  74.200

Сухомлинский, В. А.

Сердце отдаю детям. Рождение гражданина. Письма к сыну [Текст] / В. А. Сухомлинский. - 2-е изд. - К. : Рад. школа, 1987. - 544 с. - 2,20.

В книгу вошли широко известные произведения В. А. Сухомлинского - "Сердце отдаю детям", "Рождение гражданина", А также "Письма к сыну". Названные произведения тематически связаны между собой и составляют своеобразную трилогию, в которой автор поднимает актуальные проблемы воспитания ребенка, подростка, юноши.

Предназначается для учтителей, воспитателей общеобразовательных школ, работников народного образования, студжентов и преподавателей педагогических вузов.

ББК  74.200

Сухомлинський, В. О.

Сто порад учителеві [Текст] / В. О. Сухомлинський. - К. : Рад. школа, 1988. - 310 с. - ISBN 5-330-00122-6 : 0,80.

У книзі видатного радянського педагога подаються поради з питань організації, змісту, форм, ме тодів і прийомів навчально-виховної роботи, самовиховання учнів, формування в них комуністичних ідеалів, виховання громадянського обов'язку. Широко висвітлюється в цьому плані досвід павлинської середньої школи.

Розрахована на вчителів і вихователів загальноосвітніх шкіл, студентів педагогічних вузів, широке коло працівників народної освіти.

ББК  74.204.21-0

Сухомлинский, В. А.

Об умственном воспитании [Текст] / В. А. Сухомлинский ; сост. и авт. вступ. статьи М. И. Мухин. - К. : Рад. школа, 1983. - 224 с. - (Педагогическая б-ка). - 1,00.

В книге отобран и систематизирован материал из основных трудов В. А. Сухомлинского об умственном воспитании - важнейшем звене в системе комунистического воспитания.

Открывает издание вступительная статья о вкладе видающегося советского педагога в разработку проблемы умственного воспитания подростающего поколения.

Адресуется широким педагогической общественности, родителям.

ББК  74.202.20

Сухомлинский, В. А.

О воспитании [Текст] / В. А. Сухомлинский ; сост. и авт. вступ. очерков С. Соловейчик. - 5-е изд. - М. : Политиздат, 1985. - 272 с. - 0,55.

Эта книга составлена необычно: по странице, по абзацу, по строчке здесь собраны выдержки из многочисленных книг и статей В. А. Сухомлинского. Читатель получает возможность познакомится с его мыслями ро воспитании детейй в семье и школе, и формировании коммунистической нравственности.

"Педагогика должна стать наукой для всех", - писал В. А. Сухомлинский. Родители, учителя, воспитатели, партийные и комсомольские работники - все, кого волнуют вопросы воспитания, найдут в этой книге и практический совет, и размышления о насущных проблемах педагогики.

ББК  74.200+74.03(4Укр)

Тарковский, Б. С.

Повесть об учителе Сухомлинском / Б. С. Тарковский. - М. : Мол. гвардия, 1972. - 272 с. - 0,73.

Василий Алексеевич Сухомлинский - Герой Социалистического Труда, заслуженный учитель УССР, член-корреспондент Академии педагогических наук СССР - широко известен в нашей стране и за ее рубежами. Писатель Б. Тарковский хорошо знал учителя Сухомлинского и в этой повести использовал записи своих бесед с ним. Повесть раскрывает облик человека изумительной чистоты и благородства, сделавшего смыслом своей жизни профессию педагога, преданного высоким коммунистическим идеалам.

Автор предисловия Е. С. Березняк - начальник Управления школ Министерства просвещения УССР, в дни войны отважный разведчик, прототип известного в литературе "майора Вихря".

ББК  74.03(4Укр)-8

Клочек, Г. Д.

Константи Василя Сухомлинського [Текст] : статті / Г. Д. Клочек. - Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2008. - 67 с. - ISBN 978-966-7406-49-3 : 7,00.

У трьох статтях, написаних в атеїстичній манері, Григорій Клочек піднімає ряд проблем, що стосуються сучасного осмислення особистості Василля Сухомлинського, його педагогіної спадщини, яка, на думку автора, є невичерпальною, Тому що тримається на ствердженні трьох основних загальнолюдських ціностей - Любові, Добра та Краси.

ББК  74.03(4Укр)-8





 
Анонси
Галерея
17
1717
На даний момент 1031 гостей на сайті