Пошук

НАЙВИЩІ ЦІННОСТІ – ВІТАЛЬНІ

У польському місті Хенціни завершила роботу ХХІІ Міжнародна зустріч Інтеграційного проекту для студентів, магістрантів і докторантів «Школа відкритого розуму». Символічно, що цим містом, як і нашим Кременцем, колись володіла королева Бона і саме тут відбулось перше засідання «Школи відкритого розуму». Учасників зустрічі приймали науково-освітні інституції міст Кельце, Маслув, Бодзентін, де вони розкривали проблематику зібрання – «Життєві цінності сучасної людини». Серед  учасників – науковці нового покоління, представники студентської науки з польських, українських, російських і чеських закладів вищої освіти. Україну представляли юні дослідники-аналітики з Київського НУ ім. Тараса Шевченка та Київського національного лінгвістичного університету, Харківського НУ ім. Василя Каразіна та Хмельницького НУ, Кам’янець-Подільського НУ ім. Івана Огієнка та Кременецької гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка. Нашу делегацію очолювала кандидат філологічних наук, доцент Олена Пасічник. Вона ж увійшла до Організаційного комітету цього престижного молодіжного наукового форуму, який традиційно очолюють професори Університету Яна Кохановського в Кельцах Олег Лєщак і Ришард Стефаньскі.

В загальному, цьогорічне засідання «Школи відкритого розуму» охопило більше сотні юних науковців із 14 закладів вищої освіти 4 країн Середньої Європи і проходило під потужним патронатом ректоратів Університету Яна Кохановського в Кельце і Кам’янець-Подільського НУ ім. Івана Огієнка, міської влади Хінчін, Маслува, Бодзентіна, Товариств «Центр східної культури» в Кельце, «Європа – Схід», «Польща – Схід» і фундації ім. Стефана Артвінського.

Не теорією єдиною жили учасники зустрічі, а й культурно-мистецькою практикою: вони провели тематичні художньо-концертні вечори польської, української та російської культур, здійснили екскурсійне ознайомлення з містами проведення зустрічі, відвідали Краків і Варшаву.

Стратегічна тема «Життєві цінності сучасної людини» була розділена на три змістових напрями: «Вітальні цінності: Польща і світ», «Вітальні цінності: людина і середовище», «Вітальні цінності людини в інформаційну епоху».

Прологом до молодіжної дискусії за анонсованими тематичними напрямами став методологічний майстер-клас, продемонстрований досвідченими науковцями – науково-педагогічними працівниками вищих закладів освіти, представлених у цьому міжнародному інтеграційному проекті. Зокрема, голова Оргкомітету зустрічі, один з очільників ШВР, професор Університету Яна Кохановського в Кельце Олег Лєщак аналізував «Вітальні цінності в культурно-цивілізованому аспекті: польський, український і російський трибалізм». Його колега Ришард Стефаньскі висвітлював «Вітальні цінності в європейській аксіологічній моделі», а ще один науковець із Кельце Каторжина Нобіс-Влазло здійснила «Кількісний вимір вітальних цінностей». Польський дослідник Матеуш Ковальскі запропонував цікаву, але складну в аналітичному плані тему «Вітальна символіка в західноєвропейській традиції: проблематика, методологія». Україну представляли науковці з Кам’янець-Подільського НУ ім. Івана Огієнка Оксана Лівицька («ЗМІ як чинник формування вітальних цінностей сучасної людини») і Тернопільського НУ ім. Володимира Гнатюка Оксана Лабащук («Сміхова культура і тілесність з антропологічної перспективи»). Керівник нашої делегації, доцент Олена Пасічник виступила з темою «Віталізм як одна з особливостей художніх творів Уласа Самчука».

Проблему «Вітальні цінності: Польща і світ» польські студенти і магістранти вирішували в контексті тлумачення життєвих цінностей католицьким і православним вченнями із позицій лінгвістичного аналізу проблематики на матеріалах соціальних досліджень; робили акцент на політичному аспекті проблеми, застосовували літературознавчий підхід, а київська студентка Ольга Плешканьова звернула увагу учасників дискусії на важливість політичного й економічного секторів у формуванні можливостей для забезпечення вітальних цінностей людини в соціумі.

Дискусійний тематичний напрям «Вітальні цінності: людина і середовище» стимулював юних науковців на вирішення актуальних питань глобального протистояння людської цивілізації та природного середовища: проблеми клімату в сучасній пресі; усвідомлене споживання як життєва необхідність; можливості природи і генетика людини; маргінальність у сучасному соціумі і протистояння суспільно-традиційних і вітальних цінностей; особливості життєвих потреб людини та економічних інтересів суспільства. Саме в такому контексті прозвучали виступи наших диспутантів: майбутній вчитель англійської філології Аліна Демчук презентувала дещо провокативну тему «Харчова поведінка людини: їсти, щоб жити чи жити, щоб їсти?», а магістрантка Тетяна Слободенюк говорила про «Змінені стани свідомості як одну з базових потреб людини».

Дискусія у тематичному напрямі «Вітальні цінності людини в інформаційну епоху» зібрала найбільшу кількість учасників і була чи не найгарячішою. Польських студентів і магістрантів зацікавили співвідношення реальних можливостей людини та її життєвих цінностей, концепції детермінізму та інтердетермінізму, психологічний дискурс з питань аксіології, ієрархія вітальних потреб людини і типологія її емоційних станів, вітальні цінності людини в мережі Інтернет, в літературі, музичній творчості та живописі ХХ – ХХІ століть. представники молодої української науки здійснювали філософський аналіз вітальних цінностей і потреб, визначали роль суспільства, науки, культури, мови, літератури, ЗМІ у їх формуванні. Зокрема, наші студенти спеціальності «Англійська філологія» Андрій Колісник і Назар Прокопів досліджували віталізм у творчості українських літераторів. У цьому ж руслі працювали російські студенти.

ХХІІ зустріч учасників інтеграційного проекту «Школа відкритого розуму» завершилась. Попереду – зібрання на українських теренах. І воно, без сумніву, буде не менш цікавим та змістовним.

 
Анонси
Галерея
32
3232
На даний момент 737 гостей на сайті