Пошук

ZERO WASTE ОСВІТОРІЙ – У ДІЇ

Одним із напрямків формування спеціалістів-практиків, які виявляють активне відповідальне ставлення до природи та суспільства, є використання філософії «Zero Waste» в освіті. Світовий рух «Zero Waste» має усі передумови стати традицією та культурою в освітньому просторі Кременеччини. Наші колеги, доценти кафедри біології, екології та методик їх навчання Оксана Галаган та Ольга Дух успішно завершили навчання на курсах підготовки фахівців з управління відходами у Zero Waste Academy та успішно реалізували свої освітні проєкти.

Створений у 2021 році Оксаною Галаган Еколого-просвітницький центр «Екохаб Kremenets» продовжує та розвиває своє життя у проєкті Ольги Дух «Zero Waste Освіторій». Що ж собою являє філософія «Zero Waste»? Її головна ідея – зменшення утворення відходів, яке базується на дотриманні п’яти правил: відмовитися від непотрібного; скорочувати споживання; використовувати повторно/ремонтувати; сортувати та відправляти на переробку вторсировину; компостувати органічні відходи.

Проєкт «Zero Waste Освіторій», який реалізовується командою активних працівників кафедри біології, екології та методик їх навчання: Оксани Галаган, Ольги Дух, Нелі Цицюри та Олени Кірсанової, дозволив об’єднати освітян регіону над спільною ідеєю. Компоненти його спрямування:  підсилення освітнього процесу у питаннях формування екологічної грамотності молоді; розкриття освітнього потенціалу філософії «Zero Waste» в екологізації освітнього простору; налагодження комунікації в питанні екологічного просвітництва між працівниками закладів освіти й організаціями, які збирають побутові відходи в регіоні; планування спільних регіональних екологопросвітницьких заходів.

Освіторій передбачає організацію практичних заходів для освітян, працівників еколого-освітніх відділів природоохоронних установ та працівників молодіжних організацій, серед яких – проведення навчального семінару «Потенціал філософії «Zero Waste» для освіти», двох тренінгів по навчанню фасилітації настільних екологічних ігор, проведення екскурсії «Дорогою відходів» та створення бібліотеки настільних екоігор. Учасники Освіторію зацікавлено і плідно працювали протягом 4 днів, а по його завершенні отримали сертифікат із проходження курсу «Розвиток екологічної грамотності молоді на засадах філософії «Zero Waste». До заходу долучились представники різних організацій, закладів освіти, органів місцевого самоврядування та активні громадяни Кременеччини.

ІЗ КАЛЕНДАРЯ «ОСВІТОРІЮ»

Ольга ДУХ

День перший. День відкриттів і великої підтримки.

Про відкриття:

– досвід багатьох освітян нашого регіону у формуванні екологічної культури є безцінним;

– спільна групова робота над «Тижнем «Zero Waste» у школі» дозволяє згенерувати багато ідей та активностей для учнів. Дай, Боже, зреалізувати їх;

– якщо ви сортуєте відходи, то дітей потрібно долучати до кожного етапу: від сортування і збору вторсировини вдома чи школі та до здачі її у пункти прийому;

– декретна відпустка не стане «на заваді» твоєму розвитку, якщо ти активний і бажаєш навчатись.

Про підтримку:

– мене оточують чудові колеги у КОГПА;

– мої рідні найкращі, вони «терплять» мою відсутність та емоційно підтримують;

– кожен учасник надихає та мотивує своєю небайдужістю й активністю.

А якщо офіційно, то 8 серпня 2022 року в КОГПА ім. Тараса Шевченка відбувся практичний семінар «Потенціал філософії «Zero Waste» для освіти». Учасниками заходу стали 20 представників із 12 організацій, серед яких – 9 закладів освіти, 2 природоохоронні установи, органи місцевого самоврядування та активні громадяни Кременеччини.

Протягом трьох годин учасники Освіторію працювали над ідеями та постулатами філософії «Zero Waste» і практичними кейсами екологізації освітнього простору та способами зменшення утворення відходів у закладах освіти. Незважаючи на повітряну тривогу, яка змусила частину заходу провести в укритті, все пройшло успішно. Дякуємо Богу, ЗСУ та кожному, хто допоміг відбутись сьогоднішньому заходу у «Zero Waste Освіторії».

 

День другий

Можу вважати, що сьогоднішній практичний семінар щодо впровадження екологічних ігор є успішним. Дякуючи відкритості та підтримці кременчанки, членкині Зеленої Хвилі злати Михальчук, яка сьогодні проводила захід, вдалось апробувати нові настільні ігри – «Екобатл» і «Водний слід». Чудова фасилітація Злати і велике бажання учасників навчатися створили максимально теплу та довірливу атмосферу заходу. Приємним бонусом для усіх учасників стало знайомство з досвідом вчительки Підлісецької гімназії Марія Крохмалюк щодо використання ігрового методу. До речі, колекцію нашої бібліотеки екоігор сьогодні поповнили ігри «Екобатл» і «Водний слід», якими зможуть користатись у своїй професійні діяльності освітяни регіону.

Трішки про нові ігри:

«Екобатл». Гравці отримують знання про раціональне використання природних ресурсів. Виступаючи в ролі «марнотратця», «сумлінного громадянина», «громадського активіста», «блогера» або «інспектора», виконують важливу місію. Під час гри відбувається обговорення прикладів марнування енергії та ресурсів і способів їх збереження.

«Водний слід» У грі в учасників формується розуміння особистого впливу на ресурси планети. Вони дізнаються, скільки води затрачається на виготовлення різних продуктів харчування, спільно обговорюють переваги певних страв і сезонних місцевих продуктів, усвідомлюють необхідність бережливого ставлення до водних ресурсів.

День третій

Сьогодні продовжився день практичного тренінгу із фасилітації настільних еко-ігор. У центрі уваги були ігри «Зелене місто майбутнього», «Keep Cool», «Мережа життя». Надіюсь, що практичний досвід модерації ігор, який отримали освітяни і працівники еколого-освітніх відділів НПП «Кременецькі гори» та Кременецького ботанічного саду, буде підсилюючим фактором популяризації екологічного стилю життя серед молоді. Сьогоднішнє динамічне спілкування сприяло зацікавленості популяризацією інноваційних методів екологічної освіти.

Трішки про ігри, які апробовували у цей день:

«Зелене місто майбутнього». Гравці отримують знання про те, як їхні повсякденні дії у зонах «Житлова», «Транспорт», «Відпочинок», «Школа», «Покупки» можуть стати підсилюючим чи пом’якшуючим чинником у збереженні ресурсів планети. Учасники гри обговорюють важливі екологічні проблеми, з якими вони стикаються у повсякденному житті, вчаться вести дискусії, відстоювати свою позицію та приймати обґрунтовані рішення.

«Keep Cool». Учасники під час гри представляють конкуруючі групи країн, які мають завдання реалізувати власні політичні та економічні цілі, втримуючи при цьому баланс безпечного рівня парникових газів. Гра є практичною демонстрацією труднощів міжнародних відносин у вирішенні глобальної проблеми зміни клімату і стимулює учасників на активну дискусію, формує вміння співпрацювати в команді та спільно розробляти узгоджені стратегії зменшення ризиків стихійних лих.

«Мережа життя». Під час гри учасники вивчають основні поняття у сфері біорізноманіття, будують харчові мережі, створюють стабільну екосистему, знайомляться із подіями, які спричинені людською діяльністю, зокрема із засміченням, урбанізацією, вирубкою дерев та ін. У гравців формуються знання про основні загрози біорізноманіттю та вміння пояснити причинно-наслідкові зв’язки у природі.

День четвертий

Сьогодні для учасників «Zero Waste Освіторію» була проведена екскурсія «Дорогою відходів», під час якої відвідали Кременецьке сміттєзвалище, пресувальний цех PET-пляшок. Завдяки  продуктивній комунікації із представником КП «Міськводгосп» та заступником міського голови з питань ЖКГ окреслили основні напрямки роботи в питанні екологічного просвітництва. Сподіваюсь, що спільно напрацьовані ідеї будуть реалізовані найближчим часом, а ентузіазм наших освітян допоможе популяризувати екологічний стиль життя та філософію «Zero Waste».

P.S. Вкотре переконалась, що будь-яка система буде успішною, коли буде налагоджена хороша комунікація між усіма ланками цієї системи. Поводження із відходами − не виняток. Надіюсь, що у нас все вийде!

 
Анонси
Галерея
63
6363
На даний момент 493 гостей на сайті