БАРВИ ТВОРЧОСТІ АНТОНА ГРИБА

Викладач кафедри образотворчого мистецтва і методики його викладання нашого інституту Антон Гриб своєю невтомною життєтворчістю яскраво ілюструє, що істинна наука і високе мистецтвоце два потужних крила творчої особистості або два джерела, з яких формується потужний потік індивідуальної науково-художньої творчості. Підтвердження цьомуйого численні публікації в царині мистецтвознавства, кілька навчальних посібників з питань методики викладання образотворчого мистецтва, а також опубліковані збірки поезій, оповідань, романів про художників і майстрів народної творчостіЛядаіТерновий спалах“. Більше того, його статті знайшли своє місце вЕнциклопедії сучасної України“ (ЕСУ) іТернопільському енциклопедичному словнику“ (ТЕС). На життєтворчій палітрі Антона Гриба є ще чимало офіційних і переконливих штрихів: вінучасник 130 персональних всеукраїнських і міжнародних виставок, заслужений майстер народної творчості України, член Національної спілки майстрів народної творчості України, лауреат премії імені Ярослава Музики.

Нещодавно Антон Гриб збагатив свій творчий доробок монографічним (скажімо, навіть художньо-монографічним) дослідженнямБарви життя Олега Скаржевськогохудожника-інженера“, де воєдино злилися науково-аналітичний дар і художньо-мистецький талант автора. Герой книги Олег Скаржевський, уродженець села Старий Олексинець (Кременеччина), багато чим у своїй життєтворчості схожий на автора монографії: за фахомінженер-будівельник, працював у професійній сфері проектування і будівництва, водночас натхненно і творчо виявив себе на ниві образотворчого мистецтва. Тобто ті самі два крила, або два джерелафахове і творченаповнюють життя і герою книги, і її автору духовно-творчим сенсом, дають невичерпну наснагу у творенні Добра (фах!) і Краси (мистецтво!). У цьомувідкрита і стверджена ними життєва Істина. Про це Антон Гриб написав у своїй передмові до книги: важкою, але благородною є праця людей, які присвятили своє життя будівництву доріг та мостів і в той же час змальовують життя барвами різних відтінків. Підкреслимо символіку сказаного: призначення життєвих дорігдопомогти у досягненні життєвих цілей; функція мостівсприяти подоланню життєвих перешкод, а завдання мистецтваоспівати красу життєвої мозаїки, скомпонованої з успіхів і невдач, радощів і болю, злетів і падінь, тяжкої праці та піднесеної творчості.

 

 

Трудовий і творчий компоненти життєвої мозаїки Олега Скаржевськогоколоритні, яскраві та предметно-конкретні як у виробничій, так і в художній площині, залишилися зафіксованими в обєктах шляхового будівництва і на мистецьких полотнах.

Виробнича складова життєтворчості Олега Скаржевського описана Антоном Грибом з художньо-статистичною конкретикою та образно-предметною точністю, про що говорять назви, можна сказати, ”виробничихрозділів: ”Класика доріг. Естетика мостових переходів“, ”Одухотворена краса міських вулиць і площ“, ”За покликом душі і серця“. У будівельно- технологічному та проектувальному активі Скаржевськогопроектно-технологічні розробки, будівництво, технічний нагляд за ремонтом, реконструкцією, утриманням ділянкиКременецьТернопільавтошляху державного значенняБрестЧернівці“, автошляхи у Борщівському, Мельниця-Подільському і Теребовлянському районах, близько 50 мостів і мостових переходів у Тернопільській і Хмельницькій областях (в тому числі, міст через Ікву в с. Дунаїв на Кременеччині), вулиці в Кременці, Збаражі, Борщові, Заліщиках, Козові, сквери та парки в Почаєві, Заліщиках, Збаражі, Тернополі, Хоросткові, Вишнівці, Чорткові тощо, обєкти господарської інфраструктури (житлові та виробничі будівлі, очисні споруди, стадіони, кладовища, набережні, обєкти газо- і водопостачання) у багатьох містах і селах Тернопілля та сусідніх областей. Серед згаданих робітучасть у створенні Меморіального комплексу в с.Молотків Ланівецького району (яке в 1629 році спалила турецько-татарська орда, а в 1943-мунімецькі фашисти), а також у благоустрої гідропарку м.Тернополя (гідроспорудаМлин“, пішохідні та вїзні мости) і памятки садово-паркової архітектури Вишнівецького міського парку. В загальному, проектній роботі Олег Скаржевський віддав понад 4 десятиріччя трудової діяльності, протягом яких він розробив більше 390 проектів доріг, мостів, набережних як автор і головний інженер та ще в понад 700 проектах брав участь як головний спеціаліст.

Не менш вражаючим є творчий доробок Олега Скаржевського: 380 живописних і графічних творів, більше 20 великих планшетів проектних розробок в кольорах ландшафтних генпланів благоустрою населених пунктів Тернопілля. Антон Гриб як митець дає високу фахову оцінку образотворчій спадщині Скаржевського, наголошуючи, що в кожній його картині – ”світ краси і любові до людейтворців прекрасних і неповторних куточків рідної земліВін має свій оригінальний почерк, гострим оком художника помічає в природі та людях усе красиве й добре і засобами образотворчості відтворює це на полотні, картині й папері. Наповнений сонячною енергією творення, він не може залишитись байдужим до краси, несе її в люди іладен пригорнути до свого серця увесь білий світ“.

Автор монографічного дослідження здійснює системний аналіз мистецького спадку Олега Скаржевського. Насамперед пише про його пейзажі якпоетичне сприйняття природи“, в якомувся Україна: її Галицько-Волинські терени (”Ставок вночі“, ”Вечір на Дністрі“, ”Стара верба“, ”На озері Світязь“, ”Зимовий ранок“, ”Захід сонця“, ”Річка Горинь“, ”Вид на гору Бону в місячну ніч“, ”Вид з греблі. Вишнівець“, ”Отчий дім. Загороддя“, ”Батьківське подвіря“, ”Руїни замку в Старому Олексинці“, ”Вид на Лавру. Почаїв“), карпатські сюжети (”Річка Уж“, ”Карпатський мотив“, ”Хуртовина“, ”Річка Прут“, ”Місячний пейзаж. Карпати“) і Південно-Східна Україна (”Гірський масив. Крим“, ”Ластівчине гніздо“, ”Морський прибій“, ”Скелі в морі“).

За визначенням Антона Гриба, сюжетні композиціїце окремий, обємний і щедрий на мистецькі знахідки сектор творчості Олега Скаржевського, де відображене багатогранне життя української людності: ”Нічні жнива“, ”Рання сівба“, ”На току“, ”Громадять сіно“, ”Повернення з базару“, ”На будові“, ”Трудовий ранокта багато інших.

Не залишився поза творчою увагою Скаржевського-художника і такий складний жанр образотворчого мистецтва, як портрет. Ще у студентські роки він написавПортрет батька“, пізніше – ”Циганка в червоному одязі“, ”Циганка в синьому одязі“, ”Автопортрет“, ”Спортсменка“, ”Портрет дочки“, ”Рибалочка“, ”Синтощо.

Книга багато ілюстрована не лише світлинами із сімейного архіву Скаржевських, а й репродукціями його картин, що дозволяє візуально переконатися у щирості й обєктивності високої оцінки автором монографії трудового подвигу і творчих досягнень Олега Скаржевськогохудожника й інженера, за плечима якого багато дорігі збудованих, і намальованих, і пройдених. Як про це сказав друг Скаржевського, поет Олег Дмитерко:

У кожного із нас своя дорога

Таманівцями, іншанавпростець.

Усі вони від отчого порога,

Де ти зростав, як юний пагінець.

Монографічне дослідження Антон Гриб закінчує словами: ”Олег Скаржевськийшанована людина в Загородді, Вишнівці, на Тернопіллі. І шана ця йде від людей з дякою за ті добрі справи, які він зробив для інших“. І такі ж слова вдячності та добра шана тому, хто пише про талановитих людей, несе до інших високе слово про їх вагомі здобутки, аби про них знали і сучасники, і нащадки.

Воістину талановитий той народ, в якого один талант має змогу щиро, яскраво і натхненно писати про інший талант. А тому згадаємо про ще один талант Антона Грибапоетичний, і завершимо нашу статтю уривком із його поетичної замальовки, поміщеної на початку монографії:

Щодня мене кличуть дороги незвідані,

І я не залишу тих справ, яким відданий.

О, як я наївно тобі заздрю, леготе,

Що всю Україну ти можеш огледіти.

Якби мені крила у тебе позичити

Земля наша мила, така доброзичлива.

Тут кожну травину нам слід шанувати.

Любім Україну, як лагідну матір.

 
Галерея
galery 17
galery 17galery 17
На даний момент 378 гостей на сайті